top of page

Jak získat první klienty jako fotografka?

Focení mě bavilo už od dětství, ale když se mi narodilo první dítě, začala jsem fotit skoro pořád. A protože nebyl nikdo lepší, fotila jsem syna a pak i dceru - asi to znáš :) Postupně si mého koníčku začali všímat i moji přátelé a rodina, až se mě jednou kamarádka zeptala: „Hele, nevyfotila bys mě s dětmi? Klidně ti něco zaplatím.“ A já si v tu chvíli uvědomila, že tohle by mohla být moje cesta. Že by z focení mohl být i byznys a časem se mi myšlenky dostaly až do fáze, že bych se třeba po mateřské nemusela vrátit do práce a že bych začala podnikat ve fotce. Jenže, jak získat platící klienty?



Moje první portfolio (a nervy k tomu)


Nejdřív jsem potřebovala ukázat svou práci - to je naprosto zásadní! Jenže jak, když jsem neměla žádné platící klienty? Tak jsem oslovila známé a nabídla jim focení zdarma. S každým dalším focením jsem si byla jistější, ale stejně jsem měla nervy z toho, jestli to bude dost dobré. Dnes vím, že to byl nejlepší krok, protože mi to dalo zkušenosti a sebevědomí.


Magie sociálních sítí – aneb kdo není na Instagramu, jako by nebyl


Když jsem měla pár fotek do portfolia, začala jsem je sdílet na Instagramu a Facebooku. Přiznávám, že jsem se zpočátku bála, co na to lidi řeknou. Co když se to nikomu nebude líbit? Ale překvapilo mě, kolik pozitivních reakcí jsem dostala. První zakázky přišly právě od lidí, kteří mě sledovali a líbil se jim můj styl.


Spolupráce, které se vyplatily


Další skvělý tah byl oslovit místní podnikatele. Kadeřnice, kosmetičky, svatební agentury – všichni potřebují fotky pro propagaci. A já jim je mohla nabídnout. Na oplátku mě doporučovali svým zákazníkům, a tak jsem se dostala k dalším klientům.


První placená zakázka – euforie i panika


Pamatuju si, jak mi napsala první cizí klientka. Byla to maminka s malým chlapečkem a chtěla rodinné focení. Nejprve jsem měla radost, pak přišla panika. „Co když to pokazím? Co když nebude spokojená?“ Nakonec všechno dopadlo skvěle a já pochopila, že když dávám do práce srdce, lidé to ocení. A taky jsem pochopila, že to jediné, co mu může zkazit radost z práce, je má vlastní hlava a strach.


Doporučení jsou zlato


Když už jsem měla pár spokojených klientů, začali mě doporučovat dál. Každá recenze, každé sdílení na sociálních sítích mi přinášelo nové zákazníky. Postupně jsem se naučila nebát si říct o doporučení – a vyplatilo se to. A pokud chceš prorazit opravdu rychle - natáčej videorecenze!


Co bych poradila sobě do začátků?


  • Neboj se ukázat svou práci, i když si nejseš 100% jistá.

  • Sociální sítě jsou mocný nástroj – používej je!

  • Spolupráce s podnikateli může přinést víc klientů, než čekáš.

  • Každý někdy začínal, takže se nenech odradit pochybnostmi.


Dnes už fotím na full-time a stále se učím něco nového. Pokud se i ty snažíš získat první klienty, věř mi – nejdůležitější je prostě začít. A kdo ví, třeba se za pár let budeme bavit o tom, jak si rozjela úspěšné fotografické podnikání! 😊



 

KURZ PRO FOTOGRAFY


A pozor! Pokud bys chtěla rozjet své podnikání po mém boku, jsem ti k dispozici! Vytvořila jsem Kurz pro fotografy, kde ti ukážu všechny tajné prodejní a marketingové triky a tiky, které znám a které se mi osvědčily!




Comments


bottom of page