top of page

Jak si nastavit cenu za fotky

... aneb: Jak si udělat ceník pro focení a nezbláznit se z toho :)


Ceník měním každý rok - optimalizace je součást podnikání
Ceník měním každý rok - optimalizace je součást podnikání

Když jsem začínala fotit, dlouho jsem se vyhýbala otázce ceníku. Upřímně? Připadalo mi divné říct si o peníze za něco, co mě baví. Jenže jednoho dne mi došlo, že pokud se tím chci opravdu živit, musím si svou práci dobře nacenit. A tak začala moje cesta k vytvoření ceníku – plná pochybností, počítání a googlování.



První pokus: Ceny "co si kdo řekne"


Nejdřív jsem dělala klasickou začátečnickou chybu – nechávala klienty, ať si cenu tak nějak určují sami. "Kolik za to chceš?" No, ehm… "To je na tobě!" Výsledek? Buď jsem dostala směšně málo, nebo jsem na poslední chvíli nadhodila částku, u které jsem se pak cítila trapně.



Druhý pokus: Google, kalkulačka a nervy v kýblu


Rozhodla jsem se to vzít vážně a začala googlovat, jak si cenu vlastně spočítat. Vzala jsem v úvahu:


  • Čas strávený focením (nejsou to jen dvě hodiny na place, ale i příprava, cesta, úpravy…)

  • Techniku a vybavení (foťák, objektivy, software, počítač…)

  • Provozní náklady (benzín, online galerie, reklama…)

  • Zkušenosti a kvalitu práce (za pár let budu fotit jinak než teď, a to se musí odrazit i v ceně)


Po hodinách počítání jsem konečně měla částku, která dávala smysl. Jenže přišel další problém – co když si lidi řeknou, že je to moc?


Třetí pokus: Přestat se podceňovat

Chvíli jsem se bála, že když si nastavím vyšší cenu, nikdo si mě neobjedná. Ale pak mi došlo, že nechci přitahovat klienty, kteří hledají jen nejlevnější variantu. Když si někdo cení mé práce, rád si za ni připlatí. A tak je součástí nového ceníku nejen nová cena, ale i smíření se s pocitem, že pro někoho budete prostě drahé. V tu chvíli začíná to pravé podnikání!


Jak jsem si nastavila svůj ceník?


Nakonec jsem udělala jednoduchý systém:


  1. Balíčky – místo složitého počítání každé fotky nabízím jasně definované balíčky (např. "Rodinné focení – 4 fotky, 12 fotek, 25 fotek)

  2. Doplňkové služby – klienti si můžou připlatit za extra fotky, expresní dodání nebo tisk.

  3. Marketing – psychiku lidí a zvlášť tu, kdy nakupují, prostě neobejdem ,ta funguje pořád stejně, a tak co se týče balíčků, nejvýhodnější varianta je mít 3. Ten prostřední by měl být ten, který chceš prodat, první z nich by měl obsahovat pouze pár fotek a měl by být "dražší", čili méně výhodný a ten 3. balíček by měl být luxusní - drahý, ale plný výhod.

  4. Čas - nenabízím svým klientům minifocení a nesnažím se svou značku vybudovat na úrovni Kiku, Pepca nebo low-cost věcí. Snažím se být jiná, sama sebou, nekopírovat ostatní, pak se snáz prodáš.

  5. Buď drahá, ale skvělá - vyber si jedno téma - třeba newborn - a buď nejlepší v okolí! Ať si lidi povídat o tom, jak jsi nejlepší newborn fotografka. A náležitě se oceň.

  6. Nekoukej na konkurenci - konkurence neexistuje. Ty jsi jen jediná na světě a fotky od tebe budou vždy jedinečné.


Co bych poradila sobě na začátku?


  • Neboj se říct si o férovou cenu – kvalita něco stojí a správní klienti to pochopí.

  • Měj ceník jasný a přehledný – žádné "podle domluvy", ale konkrétní čísla.

  • Porovnej se s trhem, ale neprodávej se pod cenou – každý začínal, ale i začátečník si zaslouží férovou odměnu.


Dnes už mám v ceníku jasno a s každým rokem ho upravuji podle svých zkušeností a kvality práce. Pokud zrovna ladíš ten svůj, věř mi – je to normální proces. Důležité je začít a nebát se stát si za svou hodnotou! 😊





 

KURZ PRO FOTOGRAFY


A pozor! Pokud bys chtěla rozjet své podnikání po mém boku, jsem ti k dispozici! Vytvořila jsem Kurz pro fotografy, kde ti ukážu všechny tajné prodejní a marketingové triky a tiky, které znám a které se mi osvědčily!





Comments


bottom of page